Belajar Tinggi Tapi Manners Takde ; USELESS .

((Actually post ni anis re-post balik daripada post facebook last few months))

Terpanggil untuk mengeluarkan kata-kata yang panjang lagi harini. Kebetulan, result SPM pun baru je keluar haritu kan. Then kita nak cerita pasal pelajaran ðŸ˜Š

So....

Tak semua orang pelajarannya elok. Ada yang kurang pandai, ada yang sedang-sedang dan ada juga yang pandai. Kata orang, bila belajar tak pandai ni, susah nak cari duit nak hidup senang while orang yang belajar pandai ni senang nak cari kerja, cari kerja confirm dapat, senang naik pangkat boleh jadi kaya takyah kerja susah susah jadi kuli untuk kaya macam orang yang tak pandai.

Ramai orang silap tentang benda tu. Untuk pengetahuan semua orang yang berfikiran macam tu, ada je orang yang belajar tak pandai tapi hidup dia jauh lebih berjaya daripada orang yang well and highly educated ni. And apa yang membuatkan orang yang kurang pandai ni berjaya dalam hidup dia?

Walaupun kurang dari segi pembelajaran, tapi mereka kaya dengan adab, bahasa dan segala perilaku. Orang sekarang ramai fikir, ilmu tu penting. Yes, memang tak dinafikan ilmu tu sangat penting dalam kehidupan ni. Tapi jangan kita lupa, besides knowledge, adab & akhlak tetap kena jaga. Biar pandai mana pun, kita kena tahu respect orang lain also their rights, jaga kata-kata jangan sampai orang simpan dalam hati sampai jadi busuk, tingkah-laku biar sama level dengan apa yang kita belajar dengan ilmu yang kita ada.

Kalau kita belajar tinggi tapi manners takde, useless. I repeat, useless. Biarpun orang lain pandang kita tengok ada rupa paras, harta, pangkat dan kepandaian, itu semua masih belum cukup sebab Allah tak pandang luaran kita tapi Allah pandang dalaman hati kita. Ingat tu.

Tak guna kita perlekehkan kebaikan orang lain sedangkan kita melakukan keburukan terhadap orang lain.

Akhir kata, beringatlah tentang hati dan perasaan orang lain bila berkata-kata. Jangan sampai perilaku dan bahasa kita tunjukkan betapa rendahnya ilmu kita. Sekian ðŸ˜Œ

♥ Terima Kasih Daun Keladi , Like dan Follow Kalau Sudi ♥

0 Purplelicious: