Take A Risk

Assalamualaikum. Wahh, lamanya anis tak update blog kan? Paling latest pun last few months kan? Harini anis nak update dengan benda baru, cerita baru. Well, it's not a story actually. Hahaha.





Masalah. Dah sebati dalam hidup manusia. Memang lumrah kehidupan manusia pun, kan? Bezanya, berapa banyak masalah yang kita tengah hadapi dalam suatu masa tu. Sometimes 1 ke 2 je, sometimes lebih. Tak pun yang manusia selalu lalui, lepas satu masalah datang, datang lagi satu masalah. Betul tak?

Contohnya, satu hari ni korg memang happy sangat sangat. Orang kata, hyperactive. Terlebih calcium agaknya. Hahaha. Korg ada housemates, 4 org termasuklah korg. That morning korg pergi one place untuk practice for an occasion. Bila korg nak balik, one of korg punya housemate call.

HMate 1: Weh, kau boleh tolong carikan rumah sewa tak? 
Korg: Kenapa? Korg bergaduh lagi ke dekat rumah? 
HMate 1: Ha ah. Dorg kata macam macam kau tahu? Pinggan mangkuk, rice                   cooker semua dorg dah asingkan. 
Korg: Lah, yeke? Hm. Okay okay. Nanti aku carikan.

Bila housemates korg bergaduh, for sure benda tu akan effect dekat korg sekali kan? Especially kalau korg still study. Tak ke payah hidup ni? Walau macam mana payah pun, korg still kena hadapi semua tu. Nak taknak, terpaksa. Balik je rumah, tak ubah macam ribut taufan puting beliung bisingnya.

Tak sudah dengan satu masalah, datang lagi satu. Lahai, macam mana ni? Boleh ke korg face semua problem ni seorg diri? Haa, nak tahu korg boleh handle ke tak. Kita tengok dulu situasi dia, okay?

A few days before, korg baru je ada masalah pasal housemates. Harini datang satu lagi. Korg ada sorg bestfriendOne day, korg bagitahu dia yg korg kena berpisah sebab korg nak pergi jauh. Study abroad gitu. 


Korg: Hm. Apa kata, kau cari bestfriend yg lain, kawan baru, pengganti aku. 
Bff : Kenapa pula? You want me to follow this shit? One word, NO!                  

After a few karangan korg hantar dekat bff korg tu, they still don't want to listenLastly, ada satu text tu kira macam satu perenggan lah korg hantar dekat dia. Korg tak straight forward but still nampak apa yg korg nak cakap dekat situ. Then korg suruh bff korg tu faham, selami dan yang sewaktu dengannya text tu. Suddenly, you got a text.


Bff : Kau taknak straight to the point kan? Biar aku je cakap. Thanks for everything that you had given to me. I appreciate it so much. Halalkan makan minum aku waktu aku dengan kau. Nampak gayanya kau memang tak kisah pasal aku. Bye bye. Aku maybe tak aktif dalam pasukan kau dah. Thanks again for making me suffer.

Then, korg reply yg korg nak explainThen they don't want to know anythingAnd they said "No need. I don't know you anymore". After je korg received text tu, apa yang korg akan rasa? Kalau anis lah kan, memang rasa macam terkilan sikit lah sebab member sendiri kata tak kenal just after situasi tu. Then, apa tindakan korg? If org tu anis, anis reply je text tu.

 Korg: Jangan kerana sesuatu hubungan tu dah terputus, kita berlagak macam kita tak kenal satu sama lain. 
Bff: Hey. Stop boleh? 
Korg: Tak baik kita putuskan hubungan silaturahim. Aku tahu aku tak baik, tapi setidak-tidaknya. Kau hormatlah aku sebagai saudara se-Islam kau. Itu dah cukup bagi aku. 
Bff: You're making situation worse. Just stop 
Korg: Janganlah sebab ni, kau korbankan semuanya dalam pasukan ni. Aku tahu, aku salah sebab buat kau macam ni.  
Bff: Aku cakap elok2 ni. X yah nak sedapkan hati aku sangat. 
Korg: Demi Allah, niat aku bukan nak sedapkan hati kau. Niat aku hanya taknak silaturahim antara kau dan aku putus macam tu je. Memang ia akan putus, tapi biarlah ia putus bila berpisahnya aku ataupun kau ke alam yang lain. Tapi kalau boleh, aku nak silaturahim ni kekal dunia akhirat. In shaa Allah. 
Bff: Just delete my phone number on your phone. Erase all of your memory             about me. X perlukan nasihat dari kau. Aku ckp elok2 ni. 
Korg: Aku tahu, kau sangat dan teramat marah dekat aku. Sebab tu kau jadi macam ni. Aku kenal kau. Sampai akhir nafas aku, aku still akan mengaku yang aku kenal kau. Takkan pernah aku berlakon seolah olah tak kenal kau. Aku bukan someone yang datang daripada keluarga yang sempurna. Sepertimana yang kau tahu, manusia tak sempurna. Aku tahu siapa aku dan aku tak layak nak cakap benda sebegini rupa. But you should know that, setiap pertemuan ada perpisahan. Setiap yang patah akan tumbuh, setiap yang hilang pasti berganti. I know, it hurts when someone yang kau sayang buat something like this dekat kau. But, i'm so sorry. Didn't mean to hurt you all this while.  
Bff: X perlu kau kenal aku. Aku pun memang tak kenal kau dah. X yah kasi             karangan panjang2 dah la weh. Tetibe nak jadi baik ni dah kenapa. Buat         je cam biasa kau buat dekat aku. X yah nak buat muka tu sangat.                     Menyampah aku tengok. Sekian. Bye again. X yah nak ws aku dah.                   Assalamualaikum.   
Bff: Eh, tak pernah pun sayang kau. Yang kau perasan sangat ni kenapa? Haha.  

Ouch! How hurt is it when your bestfriend said that? Ya Allah. Sebesar manapun salah seseorg tu, maafkan je lah. Sesakit manapun hati, maafkan je lah dengan hati yang ikhlas. 

Hm. Itulah kan, setiap masalah yang datang pasti ada buruk dan baiknya. Yang kita tahu, kita kena ambil risiko dalam setiap masalah. Org putih kata, Take A Risk yaww. Mungkin ada baik buruk yang datang dekat kita. Apa yang kita mampu buat ialah dengan menerima segala ujian-Nya dengan hati yang terbuka. Kerana setiap sesuatu yang terjadi, pasti ada hikmahnya. 

Anis tahu, kadang-kadang bila kita face benda ni seorg diri. Rasa macam nak larikan diri je. Escape to anywhere. Ada juga yang akan menangis. Org kata, org perempuan ni kalau nak lepas and luah segala-galanya sendiri hanya dengan tangisan, betul ke?

Haa, apa-apa pun. Berserah lah kita kepada yang Maha Mengetahui. Setakat itu sahaja yang anis nak share harini. Semoga kita semua mendapat pengajaran daripada apa yang kita baru baca sebentar tadi. In shaa AllahAnd i want to say thank you to my friend, sebab entri kali ni anis dapat ilham daripada kisah dia. Terima kasih sebab izinkan anis share cerita ni. Anis doakan, perkara macam ni takkan berlaku lagi dekat awak, ok? In shaa Allah :)
♥ Terima Kasih Daun Keladi , Like dan Follow Kalau Sudi ♥

2 Purplelicious:

Haya said...

don't worry, be strong! and have faith in Him !

:)

Puteri said...

Wah, seriously tersentuh baca post ni :(


Keep going!